Karmena: Estere Pavlū
Dons Hosē: Raimonds Bramanis, Andris Ludvigs, Dumitru Micu
Eskamiljo: Jānis Apeinis, Rihards Mačanovskis
Mikaēla: Dana Bramane, Perīna Madefa
Fraskita: Inga Šļubovska-Kancēviča
Mersedesa: Ilona Bagele, Laura Grecka
Dankairs: Juris Ādamsons, Kalvis Kalniņš
Remendado: Mihails Čuļpajevs, Viesturs Jansons, Artjoms Safronovs
Cuniga: Krišjānis Norvelis, Viesturs Vītols
Moraless: Rihards Millers, Armands Siliņš-Bergmanis
Dejotāji un horeogrāfi: Sofija Gedzeņuka, Diāna Čubreviča, Elīna Ļevčenko-Gladina, Artūrs Fatjkins, Ruslans Ļevčenko-Gladins, Maija Tjurjapina, Aleksejs Rozīts, Anastasija Jasvina, Edgars Šteins, Aleta Pēce
Sieviešu apbrīnota un ienīsta, vīriešu iekārota un nosodīta, Karmena maina apkārtējo pasauli. Naids pret viņu ir dzimis iekārē, kuru šī sieviete izraisa... Režisore Marija-Eva Sinjerola par savu debiju uz LNO skatuves skaidro: Nolēmām Karmenas stāstu atainot priekšpilsētā, lielpilsētas nomalē: bērni, kas spēlējās pagalmos un provocē policiju, narkotiku tirgoņu savstarpējās izrēķināšanās, ielu mākslinieki un dejotāji, kas tiecas izpaust sevi… Maza un varmācīga pasaule, kuru raksturo cilvēcisko attiecību neticamā nežēlība. Mums bija nepieciešama vide, kurā sociālais konteksts noliegtu jutekliskumu, iekāri un brīvību. Karmenas ķermenim jākļūst par apkārtējo ēku masīvu kontrapunktu. Tas ir sava veida jauns feminisms priekšpilsētas iemītnieku vidū; sava veida sievišķība, kas rotaļājas ar vīriešu radītajiem likumiem.
PIRMAIS CĒLIENS
Tālu no centra, drūmā priekšpilsētā ar betona namiem, Moraless un viņa pakļautībā strādājošie policisti vēro garāmgājējus. Mikaēla, meitene no kaimiņu priekšpilsētas, vaicā Moralesam, vai viņš pazīst donu Hosē. Saņemot atbildi, ka Hosē ieradīsies nedaudz vēlāk, Mikaēla atraida Moralesa uzmācīgo piedāvājumu, pakavēt gaidīšanas laiku kopā. Kad dežūru pārņem nākamā policijas patruļa, Moraless informē donu Hosē, ka viņu meklējusi kāda meitene. Priekšpilsētā atskan trauksmes signāls: vienā no celtnēm izcēlies ugunsgrēks. Pulcējas ļaudis, lai varētu piedalīties notiekošajā un nepieciešamības gadījumā sniegt palīdzību. Tiek meklēta Karmena, kas tiek vainota ugunsgrēka izraisīšanā. Viņa uzrunā klātesošos, pavēstot, ka mīla nepakļaujas nekādiem likumiem. Dons Hosē nepievērš viņai nekādu vērību. Lai mainītu šo situāciju, Karmena piesaista uzmanību, metot viņam ziedu. Pūlis izklīst. Atgriežas Mikaēla, kas atnesusi donam Hosē vēstuli no viņa mātes. Šajā vēstulē Hosē tiek mudināts laulāties ar Mikaēlu. Uz ielas iesākas ķīviņš, kura epicentrā ir Karmena. Ar vienu rokas vēzienu viņa ievaino savu sāncensi, policija viņas abas izšķir. Cuniga pavēl apcietināt Karmenu un uzlikt viņai roku dzelžus. Karmena pierunā Hosē būt izpalīdzīgam viņas bēgšanā, Hosē tiek apcietināts bēgles vietā.
OTRAIS CĒLIENS
Liljass Pastja ar vietējiem jauniešiem apsaimnieko pamestos rajona pagrabus un garāžas. Nelegālais bārs ir plaši iecienīts : Karmena ar draudzenēm Fraskitu un Mersedesu tajā izklaidē Cunigu un citus policistus. Ierodas bandas vadonis Eskamiljo, kuru pūlis jūsmīgi sumina. Viņš neslēpj, ka priecājas par saviem panākumiem un izbauda mīlas uzvaras, kas seko veiksmīgajām cīņām. Kad policisti devušies projām, kontrabandisti Dankairs un Remendado lūdz sieviešu trijotni izpalīdzēt kādā darījumā. Karmena atsakās piedalīties, jo ir iemīlējusies donā Hosē un gaida viņa iznākšanu no apcietinājuma. Nelegālie tirgoņi pazūd. Karmena dejo donam Hosē. Kad viņš dzird savas vienības aicinājumsignālu un grasās atgiezties kazarmās, Karmena dziļi vīlusies viņu izsmej. Viņš tomēr mēģina apliecināt savu mīlestību, kuru lolojis apcietinājumā pavadītajās nedēļās. Karmena atbild, ka šī mīla būtu patiesa, ja viņš dezertētu un kopīgi baudītu dzīvi brīvībā. Viņš atsakās, izpelnoties viņas nicinājumu un atraidījumu. Ierodas Cuniga, kurš abus ierauga un draud. Greizsirdības uzplūdā Hosē viņam atcērt. Atgriežas kontrabandisti, kuri atbruņo Cunigu un nogalina viņu. Hosē, šīs ainas lieciniekam, atliek tikai dezertēt un pievienoties kontrabandistiem.
TREŠAIS CĒLIENS
Kamēr banda naktī pulcējas vienkopus, Dankairs un Remendado izlūko apkārtni. Karmena un Hosē strīdas. Sievietes izklaidējas ar zīlēšanu kārtīs: Fraskita un Mersedesa izzīlē sev bagātus mīļākos, bet Karmenai kārtis pareģo nāvi. Remendado un Dankairs atgriežas, lai paziņotu, ka policija ir viņiem uz pēdām. Karmena, Fraskita un Mersedesa iekārto slēpni un pazūd. Parādās Mikaēla. Viņa baidās satikt sievieti, kas pārvērtusi viņas mīļoto vīrieti noziedzniekā. Viņa paslēpjas, kad iesākas ķilda starp Eskamiljo un Hosē. Atgriežas Karmena ar kontrabandistiem, kuri izšķir strīdniekus. Pirms došanās projām, Eskamiljo ielūdz visus uz savu nākošo cīniņu, tādējādi provocējot Hosē. Tiek atklāta Mikaēlas klātbūtne. Mikaēla lūdz Hosē doties līdzi pie viņa mirstošās mātes. Sāpju plosītais Hosē apsola Karmenai, ka viņi vēl redzēsies.
CETURTAIS CĒLIENS
Karmena ir kļuvusi par Eskamiljo draudzeni. Sajūsmināto ļaužu pūlī, kas izrāda piekrišanu gaidāmās cīņas dalībnieku parādei, Fraskita un Mersedesa brīdina Karmenu, ka tepat manīts Hosē. Karmena izvēlas ieskatīties viņam acīs, nevis bēgt. Hosē uzstāj, lai Karmena aizmirst pagātni un sāk jaunu dzīvi kopā ar viņu. Viņa atbild, ka nepiekāpsies; brīva viņa ir piedzimusi, brīva ar nomirs. Kamēr pūlis uzgavilē Eskamiljo, Hosē mēģina aizkavēt Karmenu, kura vēlas doties pie sava jaunā mīļotā. Viņa izvēlas brīvību nāvē.
Izrādes apskats: Karmena starp blokmājām un hiphoperiem
Dāvis Eņģelis, www.delfi.lv
Ielu bandas, grafiti un hiphops
Armands Znotiņš, www.la.lv
Karmena geto spēlēs
Lauma Mellēna, www.nra.lv
Pievienot atsauksmi