Ņižinskis: Eidens Viljams Konefrijs, Kristaps Jaunžeikars
Djagiļevs: Antons Freimans, Filips Fedulovs
Māte: Elza Leimane
Terpsihora: Jūlija Brauere, Elīna Ibragimova
Teksts: Germans Ševčenko, Finians Patriks Heptings
Draugs Isajevs: Fabio Sonconji, Germans Ševčenko, Roberts Naje
Romola: Alise Prudāne-Spridzāne, Elza Leimane
Ārsts: Māris Spriņģis, Kirils Baiduks
Spāres: Oļesja Čudakova, Sofija Beļkina, Izabella Monastirska-Urtāne, Aleksandrs Osadčijs, Andžejs Signarskis, Germans Ševčenko
Kaut kas: Emma Lagūna, Justīna Teličena, Alise Prudāne-Spridzāne
Dejotāji: Aleksandra Astreina, Anna Russke, Jete Lakuča, Emma Lagūna, Dariuss Florians Katana, Žans Mergoļds
Klavieru solo: Veronika Zubairova, Ilze Ozoliņa, Mārtiņš Zilberts, Ērika Millere
Ņižinskis ir horeogrāfa Marko Gekes laikmetīgā baleta izrāde par baletdejotāju un horeogrāfu Vaclavu Ņižinski. Tā atklāj Ņižinska dzīves nozīmīgākos brīžus uz skatuves un ārpus tās, parādot ciešo mākslas un neprāta saikni.
Desmit gadus Vaclavs Ņižinskis (1890-1950) bija leģendārā Sergeja Djagiļeva vadītā Krievu baleta (Ballets Russes) vadošais solists un horeogrāfs. Viņa virtuozie lēcieni un androgīnā harizma apbūra skatītājus, savukārt viņa pārdrošās horeogrāfijas provocēja skandālus. Mūža pēdējos trīsdesmit gadus mākslinieks pavadīja garīgās veselības ārstniecības iestādēs.
Ņižinskis pasaules pirmizrādi piedzīvoja dejas kompānijā Gauthier Dance Štutgartē 2016. gadā. Kopš tā laika iestudējums plaši izrādīts viesizrādēs visā pasaulē. 2017. gadā Marko Geke par šo iestudējumu saņēmis Itālijas dejas balvu Danza&Danza nominācijā Gada labākā horeogrāfija.
Izrādi iesakām skatītājiem no 16 gadu vecuma.
Iestudējums saņēmis "Dejas balvu 2021-2022" kategorijā "Baleta iestudējuma vai notikums".
1. aina | MĀKSLAS SPĒKS
Rodas nepieredzēts spēks: nepatīkams, tomēr daudzsološs. Mākslas pasaule ir satricināta, un veidojas kaut kas jauns.
2. aina | TERPSIHORA
Terpsihora, dievišķā dejas mūza, sastop Mākslu un modina viņu ar skūpstu, notrīs pieskārienā un savstarpēji iedvesmojas.
3. aina | DJAGIĻEVS
Djagiļevs, ģeniāls impresārijs un mākslas pazinējs, sajūt sevī spēku iepazīstināt Rietumus ar krievu mākslu. Viņam parādās Terpsihora un iedveš dievišķo dzirksti. Slavas nojausma pamodina arī negausību.
4. aina | ŅIŽINSKIS
Vaclavs Ņižinskis pieaug. Viņš kļūst par dejas pasaules daļu. Viņa talantu nevar nepamanīt. Ņižinskis dzīvo pie savas mātes (poliski: Matka).
5. aina | MATKA
Matka rūpējas par viņu, mīl viņu un veicina viņa talantu. Ņižinskis iestājas Sanktpēterburgas Ķeizariskajā Teātra skolā. Nu viņam jādzīvo bez mātes. Abi atvadās.
6. aina | SEKSUĀLĀ ATMODA
Ņižinska spēks izlaužas. Īsās sekvencēs iezīmējas viņa nākotnes lomas. Atmostas viņa seksuālā iekāre.
7. aina | LES BALLETS RUSSES
Sergejs Djagiļevs rada Les Ballets Russes. Starp Ņižinski un Djagiļevu izveidojas naida-mīlas attiecības. Erotiskā sapnī Ņižinskis satiek savu draugu Isajevu. Sapnis atkal noslēdzas ar deju – kaislīgais fauns kļūst par mākslas tēlu.
8. aina | SLAVA
Ņižinskis ir slavas virsotnē. Viņš iemieso savas nozīmīgākās lomas: Petrušku, Faunu, Rozes garu. Viņš satiek Romolu un apprec viņu.
9. aina | APTUMSUMA BŪTNE
Starp Djagiļevu un Ņižinski notiek šķelšanās. Aptumsuma būtne/Kaut kas nolaižas pār Ņižinski un iedzen viņu iekšējā izolācijā. Viņa garu pārņem vājprāts. Ņižinskim ir nevaldāmas niknuma lēkmes.
10. aina | KĀRTĪBAS UN APJUKUMA APĻI
Ņižinskis remdē savu apjukumu, zīmējot neskaitāmus apļus. Ārkārtīgi sarežģītie, bet arī mežonīgie zīmējumi ir tas, kas atlicis no viņa radošā spēka.
Pievienot atsauksmi