Jevgeņijs Oņegins

Oņegins ir mazliet cinisks, lielpilsētas izsmalcinātās dzīves nogurdināts, tomēr neatvairāms jauns cilvēks. Tatjana – lauku muižā uzplaucis provinces zieds, pilna sapņu par grāmatās aprakstīto mīlestību. Kad viņi satiekas, Tatjana noslēpumainajā svešiniekā saskata savu cerību iemiesojumu. Viņš meiteni atraida. Bet reiz viņi nonāks mainītās lomās... LNO iestudējuma centrā ir plaša, sniegbalta gulta, kurā mijas sapņi un mūsdienu Krievijas realitāte. Iestudējums viesojies Igaunijas Nacionālajā operā, un prestižais žurnāls "Opera Now" to novērtējis ar augstāko vērtējumu - 5 zvaigznēm.

Bērniem līdz 14 gadu vecumam neiesakām

I CĒLIENS
Atraitne Larina sēž dārzā kopā ar Filipjevnu. Larinas meitas Olga un Tatjana dzied par mīlestību, un vecākās sievietes gremdējas atmiņās. Ciema iemītnieki ierodas ar dāvanām un ar dziesmām un dejām svin ražas novākšanu. Olga ķircina Tatjanu par to, ka tā neiesaistās svētku līksmībā. Tatjana šķiet domās klīstam tālu prom, viņa jūtas labi savu iemīļoto romānu fantāzijas pasaulē. Kad cieminieki dodas prom, ierodas dzejnieks Ļenskis, Olgas pielūdzējs, līdzi vezdams savu švītīgo draugu Jevgeņiju Oņeginu. Jaunie cilvēki sāk sarunu. Iemīlējies Ļenskis redz vienīgi Olgu, bet Oņegins dodas pastaigāties ar Tatjanu. Viņš vaicā, vai meitenei nav apnikusi dzīve laukos. Samulsusi no svešinieka jautājumiem, viņa tik tikko atbild. Kad satumst, abi pāri dodas vakariņās.

Vakarā savā guļamistabā Tatjana lūdz Filipjevnu pastāstīt par pirmo mīlestību un kāzām. Filipjevna pamana, ka meitene ir izklaidīga, un jautā, vai tā saslimusi. Tatjana atklāj, ka ir iemīlējusies un vēlētos palikt viena. Nolēmusi atklāt savas jūtas Oņeginam, Tatjana paliek nomodā visu nakti un, sabijusies un nokaunējusies, raksta viņam vēstuli. Savu atzīšanos viņa noslēdz, lūdzot Oņegina sapratni. Kad aust rīts, viņa lūdz Filipjevnu nodot vēstuli Oņeginam.
Tatjana nožēlo, ka atklājusi savas jūtas vēstulē. Ierodas Oņegins un atzīst, ka bijis gan aizkustināts, saņemot šo sūtījumu, tomēr uzreiz piebilst, ka laulība viņu ātri nogurdinātu. Lai gan Tatjanai piemīt visi labas sievas tikumi, augstākais, ko Oņegins viņai var piedāvāt, ir brāļa mīlestība. Viņš iesaka Tatjanai rūpīgāk kontrolēt savas emocijas, lai kādam citam vīrietim nerastos šaubas par viņas nevainību. Satriektā Tatjana metas prom.

II CĒLIENS
Pēc dažiem mēnešiem pie Larinām notiek Tatjanas vārda dienas svinības. Oņegins dejo ar Tatjanu, bet viņu acīmredzami garlaiko lauku cilvēki un viņu provinciālās jūtas. Lai atspēlētos Ļenskim par to, ka tas viņu šurp atvilcis, Oņegins uzlūdz uz deju Olgu, flirtē ar viņu, un Olga ļaujas viņa uzmanības apliecinājumiem. Oņegina spēlīti pārtrauc Trikē, pavecāks franču audzinātājs, kas dzied par godu Tatjanai sacerētu serenādi. Kad atsākas dejas, greizsirdīgais Ļenskis pieprasa Oņeginam paskaidrojumus. Līksmība apraujas. Larina lūdz abus vīriešus nestrīdēties viņas mājā. Ļenskis gan nožēlo savu uzvedību, taču nespēj apvaldīt dusmas pret Oņeginu un izaicina viņu uz dueli.
Rītausmā Ļenskis un viņa sekundants Zareckis gaida Oņeginu. Apcerēdams savas īsās dzīves bezjēdzību un noskumis par nevadāmo kursu, ko tā uzņēmusi, jaunais dzejnieks iztēlojas, kā mīļotā Olga apmeklē viņa kapu. Oņegins ierodas kopā ar savu sekundantu. Abi vīrieši saprot, ka viņi rīkojušies pārsteidzīgi, ka labāk būtu bijis kopā par visu pasmieties, nevis cīnīties, bet lepnums un impulsivitāte ņem virsroku. Ļenskis mirst.

III CĒLIENS
Pagājuši vairāki gadi. Oņegins ir daudz ceļojis, mēģinot kliedēt garlaicību un atrast dzīvei jēgu. Kādā vienmuļā pasākumā viņš ierauga Tatjanu, taču tā vairs nav meitene, ko viņš reiz pazinis: tagad viņa ir iznesīga un cēla. Oņegins apjautājas par Tatjanu savam brālēnam kņazam Greminam un uzzina, ka Tatjana pirms diviem gadiem kļuvusi par tā sievu. Gremins atklāj, ka Tatjana ir viņa dzīves lielākā laime. Kad Gremins Oņeginu stāda priekšā sievai, Tatjana saglabā savaldību un, pārmijusi dažas īsas pieklājības frāzes, atvainojas un aiziet. Oņegins dodas prom, pilnīgi apburts.
Tatjana satiekas ar Oņeginu, lai sniegtu atbildi uz kaislīgo vēstuli, ko viņš tai atsūtījis. Vai tiešām tagad, kad viņai ir bagāts vīrs un cienījams stāvoklis sabiedrībā, Oņegins vēlas iegrūst viņu kaunā? Tatjana atceras dienas, kad abi varētu būt bijuši laimīgi kopā - bet nu Oņegins sagādā viņai vienīgi ciešanas. Oņegins kļūst aizvien dedzīgāks, un Tatjana cenšas būt drosmīga. Pēkšņi atradusi sevī spēku, viņa aizsteidzas, atstājot izmisušo Oņeginu vienu.

Pirmizrādes ieraksts LR 3 Klasika arhīvā pieejams ŠEIT

Admin 09.01.2012.
06-12-2010 Madars Andersons
Šī ir spoža Rīgas operas pērle, kas mirdzēs vēl gadiem. Sajūsma, pacēlums un šī darba vienreizīgums nav vārdos izsakāms. Viennozīmīgi labākais, ko nācies redzēt pēdējos gados. Skaisti, emocionāli un nepārspējami. Puškins aplaudētu kājās stāvot.

10-12-2010 Русалка
Поразительный спектакль! Ничего банального или вульгарного. Свежесть во всем. Трогательно и глубоко. Спасибо создателям и певцам. Счастлива была видеть.

19-12-2010 Ilze Vintere
Paldies K.Opolais un J.Apeinim, orķestrim un diriģentam par šīvakara izrādi. Čaikovska un Puškina ģēniju, protams, nevar iznīcināt, var tikai... apbružāt ar pašmērķīgu, pašcitējošu, paštīksminošu režijas risinājumu. Par to gan žēl.

21-12-2010 Signe
Iedvesmojoša izrāde ar izciliem aktieriem, scenogrāfiju un tērpiem.

23-12-2010 operas darbinieks
Madars Andersons laikam ir Žagara pseidonīms,kad viņš raksta atsauksmes par savu"izcilo"iestudējumu.Patiesībā režisors pats pinās savās pāris idejās un koncepcijās-mūsdienas,kāds pliks (vēlams vīrieša) ķermenis uz skatuves un mēģinājumi piespiest dziedātājus līdzināties aktieriem,sagudrojot visvisadas darbības,kuras(vajag nevajag)realizēt uz skatuves.

06-03-2011 Skatītājs
Vai varbūt, sekojot Žagara kunga klasikas jauno " redzējumu" meklējumiem, mēs arī Milosas Venērai ar silikonu piepiildīsim krūtis un lūpas un jūsmināsimies par klasikas mūsdienīgo redzējumu? Ar Čaikovski un, vēl jo vairāk, ar Puškinu iestudējumam nav ne vismazākā sakara. Un vēl kas - vai operas solistiem pavisam švaki ar iztikšanu un viņi spiesti piedalīties šādos inscinējumos?

23-05-2011 mdē,
Malgožatu nost, lai dzied Irma!

25-05-2011 Elena
Спасибо всей команде за великолепную постановку ! Все удалось в мельчайших деталях. Талант господина Жагарса неоспорим как режисера.

26-05-2011 Ēva
Izrāde patika. Ļoti priecājos, ka pirms izrādes iepazinos ar pašu darbu oriģinālajā tekstā. Tas palīdzēja nesaprotamo interpretāciju pēc kāda laika saprast (iespējams). Piemēram - kailais vilks.
Tatjana ļoti akcentē savas lomas traģiskumu, taču pazaudē mīlestību. Mīlestību lomā neredzēju.

05-08-2011 Guna
Izrāde skaista, tomēr bija savi mīnusiņi. Tērpi un dekorācijas galīgi neatbilda attiecīgajam gadsimtam Krievijas vēsturē. Nebija oriģinalitātes (trūka krāšņo, puķaino, tērpu un galvas segu - viss pelēks, vienmuļš. Dekorācijas - nekādas ( un vēl dators, priekš kam tas?). Režisors kaut ko ir gribējis parādīt, bet nav izdomājis līdz galam. Vairāk vajadzētu piedomāt par lomu tēlotājiem. Nesaukšu uzvārdu, bet viena no galvenajām lomas tēlotājām galīgi neatbilda priekštatam par savu varoni.
Skatītāja 17.02.2012.
Kāpēc tiek kropļotas vecās klasiskās izrādes? Ne skaisto tērpu, ne normāls, klasiskais sižets. Tautai patīk viss dabīgais, bet ne izkropļota klasika!
Steidzami jāmaina režisors!
Stanislavs Milutikovs 20.02.2012.
Geniaalas operas ir vienmeer laikmetiigas,originaalas un demokratiski fascinejosas!!! Galveenais nosacijums- dievinaat so zanru!!! Andrejs Zagars lieliskais administrators, ne vis lieliskais rezisors!Uz pasaules tikai 15 geniaalas operas,tajaa skaitaa Evgenijs Onegins!Budams muzdieniigs cilveeks es kops Traviatas principiali neapmekleeju Zagara ,,sedevrus,,lai saglabat adekvatu un hormonisku dziivesuzstveeri!!!KAAPEEC REZIJA TIK BRUTAALI PRETOJAS MUZIKAJ UN POEZIJAJ?!
Ева 23.02.2012.
В целом очень понравилось, спасибо! Понравились некоторые задумки и находки! Немного мешала дикция Татьяны, все же она была на порядок хуже дикции остальных героев.
И зачем там ноутбук? Совсем был не к месту даже в этой интерпретации Онегина.
Una 23.02.2012.
Man gan nepatika. Nu nevar mētāties pa gadsimtiem, ignorējot apstākli, ka meitene ar datoru un 19.gadsimta domāšanu izskatās vienkārši aprobežota, nevis apcerīga un romantiska. Duelis kā strīda risinājums - slepkavības mēģinājums (tā varēja noprast, ka šajā redakcijā sanāca kā nelaimes gadījums). Prasītos pamatīgāks pamatojums plikā vīrieša novietošanai uz skatuves, it īpaši, ja tas notiek uz skaista kora dziedājuma fona.
Un skaistā deja 3.cēlienā. Viens burvīgākajiem operas mirkļiem. Slima suņa murgi!
Nedaudz sākt apnikt, ka veco laiku operu iestudējumi paliek atmiņā vienīgi ar datoriem, murgiem vai amputētiem locekļiem (Seviļas bārdzinis).
Un Tatjanai (vismaz 22.februāra) ļoti jāpiedomā pie dikcijas.
Jāatzīst, ka kopējais skanējums bija jauks. Ļoti patika Oņegins. Izturēts un pamatots tēlojums.
Ieva 11.06.2012.
Emocionāls, patiess un sirdi plosošs tēlojums. Šo operu gribu skatīties vēl un vēl, jo katru reizi pamanu kādu jaunu niansi. Vienīgi - jau citās atsauksmēs pieminētais dators, manā skatījumā - tam prasītos lielaks attaisnojums, ja reiz tiek izmantots uz skatuves - piem., kad Tatjana raksta vēstuli - tad teksta daļas varēja iet uz aizmugurējā ekrāna, kas attaisnotu datoru un ainu padarītu emocionāli bagātāku. Oņegina tēls - izcils, izjutu varoņa iekšējās sadursmes caur katru Apeiņa kustību un elpas vilcienu! Gasparova - patiesi naiva un iemīlējusies Tatjana, kas beigās pārvēršas par dzīves norūdītu sievieti. Paldies Māksliniekiem!
Светлана 14.06.2012.
Великолепная постановка. Хорошо все! И подбор солистов, и сценография, и костюмы. Очень интересно решены декорации: современно, но очень органично. Опера смотрится на одном дыхании. Моментами просто забываешь, что ты в опере, так легко воспринимается классика. Спасибо!
Jūlija 16.10.2012.
Vai tiešām Lenska partiju nav kam nodziedāt bez izteiktā latviešu akcenta???!
LNO 16.10.2012.
Cien. Jūlija!

2012./2013. gada sezonas abās izrādēs Ļenski dziedās gruzīnu tenors Iraklijs Murjikneli.
Valdis 25.10.2012.
"Jevgeņijs Oņegins" ar izciliem viessolistiem??!!
Labs mārketinga triks, kas nostrādā līdz mirklim, kad saproti, ka tev ir "iesmērējuši" ko neēdamu.
Aija 30.11.2012.
Man izrāde ļoti patika. Pacilājoša un gaiša, neskatoties uz empātiju pret Oņeginu. Lieliski tērpi un scenogrāfija.
Agnese 13.09.2013.
Biju izrādē vakar. Un, šķiet, tā vīlusies operā biju pirmo reizi.
Lielisks diriģents un orķestris - mūzika brīnišķīga - niansēta un ļoti smalka, patika Valentīns Ditjuks (Ļenskis), Kristīne Zadovska (Larina), Ilona Bagele aukles lomā.
Tas, kas iedvesa sliktu izrādes pēc`garšu bija ļoti vājā režija. Brīžiem pat amatieriska. Gribējās aizvērt acis un tikai klausīties, jo lai gan skanēja ļoti labi, tas, kas notika uz skatuves "negāja kopā ar bildi".
Manuprāt, no Čaikovska niansētības, Puškina darbu kaisles un 19. gs. Krievijas impērijas postošā spožuma , izrādē tika parādīts tieši tik daudz, cik nekas. Brīžiem vien nevietās šis, tas nojaušams caur neveiklu simbolismu. Ja galveno lomu atveidotājiem "nogrieztu" līdz klusumam viņu, nenoliedzami lieliskās balsis, izrāde būtu pilnīgi nebaudāma, jo emocijas aktieros bija pielīdzināmas 0. Brīžiem šķita, ka emociju izrādīšana (sāpju, pārdzīvojuma), attēlojama tikai ar dīvainu vāļāšanos pa skatuvi. Emocijas nebija ne sejā, ne kustībās. Un no stāsta par mīlestību un postošu kaisli, izrāde bija pārvērtusies par neemocionālu histēriju.
Ļoti daudzas epizodes bija izveidotas, šķiet, mūziku neklausoties vispār (jo tā ir tik neansēta, ka, šķiet, Čaikovskis jau "pasaka" visu priekšā).
Lai gan tērpi bija skaisti, man šķita, ka šai izrādei tie nav atbilstoši. Tāpat šķita neveiksmīgs mēģinājums rekvizītus un tērpus radīt mūsdienu pasaulei atbilstošākus (kā dators, piemēram). Ja tas tika darīts, tad tam vajadzēja kolorītāku pamatu un režijas uzbūvi kā arī kaut kādu skatuvisko pamatojumu - jo arī tas vairāk tika "muļļāts".
Tas, protams, ir tikai mans viedoklis, kas izteikts dēļ piedzīvotās vilšanās.

Katrā ziņā, paldies māksliniekiem par izrādi un brīnumskaisto mūziku!
Екатерина 18.10.2013.
Была 17/10/2013, ушла после второго акта. Музыка великолепная, солисты молодцы, но Татьяна из-за нечеткой дикции сильно проигрывает остальным. Удовольствия от постановки не получила, режиссер так не любил главных героев, что превратил их в банальные типажи, а сюжет в глупую мыльную оперу.
Pievienot atsauksmi

Atsauksme pievienota!
* Ja atsauksme neatbilst vispārpieņemtām normām, LNO ir tiesīga to nepublicēt
Ieteikt:
Pēteris Čaikovskis

Jevgeņijs Oņegins

03:15 3 cēlieni Lielā zāle
Pirmizrāde: 2010-12-03
Režisors: Andrejs Žagars
Scenogrāfe: Katrīna Neiburga
Kostīmu mākslinieki: MAREUNROL'S
Konsultants: Dmitrijs Ciļikins
Gaismu mākslinieks: Gļebs Fiļštinskis
Horeogrāfe: Elita Bukovska
Iestudējuma patrons: